Menu

Różnice między tachografem pierwszej a drugiej generacji

Różnice między tachografem pierwszej a drugiej generacji

Obowiązek stosowania tachografów drugiej generacji, przewidziany w Pakiecie Mobilności Unii Europejskiej, zbliża się wielkimi krokami. Warto wiedzieć, jakie zalety mają te urządzenia.

Przepisy unijne, w tym Regulacje Pakietu Mobilności UE stanowią, że tachograf drugiej generacji znaleźć się musiał na wyposażeniu wszystkich nowo zarejestrowanych pojazdów o masie powyżej 3,5 tony najpóźniej do 21 sierpnia 2023 roku. Z kolei do lipca 2026 r. wszystkie pojazdy użytkowe o masie powyżej 2,5 t, które wykonują międzynarodowe przewozy, również musiały będą zostać wyposażone w te urządzenia. Sprawdźmy, czy charakteryzują się tachografy drugiej generacji, i czym różnią się od wcześniejszych modeli.

Tachograf drugiej generacji - zalety

Tachografy drugiej generacji, określane inteligentnymi, to urządzenia cyfrowe, spełniające wszystkie wymogi prawne, jakie zawierają unijne regulacje dotyczące transportu. Dzięki zastosowaniu aplikacji konfiguracyjnej DTCO, są one szybkie i łatwe w konfiguracji. Tachograf taki posiada standaryzowany interfejs ITS dla systemów zarządzania flotą, obsługuje też kontrolę i pobieranie danych za pomocą Bluetooth®. Co ważne dla wielu przedsiębiorców i kierowców, w podróżach międzynarodowych urządzenie to obsługuje rozszerzone zasady czasu pracy pojazdu i odpoczynku kierowcy. Ponadto tachograf drugiej generacji wyposażony został w konfigurowalne ostrzeżenia, zgodnie z Dyrektywą dotyczącą Czasu Pracy 2002/15/EC. Inną jego zaletą jest posiadanie wydłużonego czasu na wpis manualny.

Jednakże jego główną przewagą nad tachografem pierwszej generacji jest to, że automatycznie rejestruje przekroczenia granic.

Tachograf pierwszej i drugiej generacji - różnice

Najważniejszą różnicę pomiędzy urządzeniami pierwszej i drugiej generacji stanowi ilość danych, jakie przekazują oraz zapisują tachografy. Urządzenia nowej generacji korzystają z tak zwanej technologii systemów wydzielonej komunikacji krótkiego zasięgu. Umożliwia ona zdalne sczytywanie danych przez organa kontrolne. Oznacza to, że inspektor, chcąc wstępnie skontrolować pojazd, nie musi go zatrzymywać - jeśli oczywiście sam posiada specjalne urządzenie do zdalnego sczytywania danych z tachografu.

Urządzenia pierwszej generacji wprawdzie również dają możliwość sczytywanie danych na odległość, ale tylko tych podstawowych, dotyczących zalogowania karty kierowcy, chwilowej prędkości czy prób złamania zabezpieczeń (np. używania magnesu lub wyłącznika). Sprzęt drugiej generacji przekazuje już informacje związane z czasem pracy kierowcy. Jest to wielka zaleta tych urządzeń, bowiem Inspekcja Transportu Drogowego oraz organa kontrolujące w pozostałych krajach UE bardzo często sprawdzają właśnie ten aspekt, z którym przecież związana jest znaczna część naruszeń. Co istotne, zasięg DSRC w nowych modelach jest większy, toteż osoby kontrolujące będą mogły znajdować się w znaczniejszej odległości niż obecnie.

Poza tym, jak wspomniano wyżej, tachograf drugiej generacji automatycznie rejestruje przekroczenia granicy. Oferuje możliwość automatycznej rejestracji załadunku i rozładunku - ich czas wraz z dokładną lokalizacją.

Tachografy drugiej generacji pozwalają także na magazynowanie danych z 56 dni; w przypadku generacji pierwszej to tylko 28 dni. Pojemniejsza jest pamięć samych urządzeń oraz karty kierowcy.

Więcej informacji o tachografach oraz ich zastosowaniu z pewnością dostarczy nam specjalistyczny blog transportowy.

X