Menu

Supply Chain Management (SCM) - zarządzanie łańcuchem dostaw

Supply Chain Management  (SCM) - zarządzanie łańcuchem dostaw

Poruszając tematy dotyczące logistyki, nie można pominąć pojęcia integralnie z nią związanego, a więc koncepcji Zarządzania Łańcuchem Dostaw, czyli Supply Chain Management (SCM). Warto zaznaczyć również, że oba pojęcia - logistyka oraz Supply Chain Management bywają traktowane jako synonimy.

Najprościej rzecz ujmując, Zarządzanie Łańcuchem Dostaw zawiera zbiór wszelkich skorelowanych ze sobą działań podejmowanych w przedsiębiorstwach pomiędzy wszelkimi partnerami biorącymi udział w całym procesie logistycznym, a więc wytwórcami, dostawcami, wreszcie klientami oraz wszystkimi osobami pośredniczącymi w poszczególnych etapach logistyki w firmie.

Celem SCM jest zoptymalizowanie łańcucha wszystkich procesów tak, aby przynosiły one jak największe korzyści dla przedsiębiorstwa przy zachowaniu możliwie jak najniższych kosztów, między innymi dzięki usprawnieniu przebiegu procesów związanych z dystrybucją, błyskawicznym reakcjom na zmiany zachodzące na rynku, zmniejszeniu zasobów, czy też szybkiej komunikacji.

Sięgając do niedalekiej historii, wspomnieć należy, iż koncepcja Supply  Chain Management ma swoje początki w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku i wywodzi się z Ameryki. Wówczas to Michael E. Porter pracował na łańcuchu wytwarzania ze zintegrowanymi różnymi aktywnościami przedsiębiorstwa. Z kolei w Europie metodę SCM wdrożono dopiero w latach dziewięćdziesiątych.

Koncepcje wchodzące w skład i wspierające SCM są nieco odmienne, jeśli chodzi o ich podstawowe założenia. Mówiąc o nich, należy wymienić przede wszystkim: „Just-In-Time”, „KANBAN”, "Quick Response”, „ECR” - czyli „Efficient Consumer Response” (z którym z kolei związane są takie pojęcia, jak na przykład "Vendor Managed Inventory”, czy też „CPFR” - „Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment”), „SCOR-Modell” oraz „ERP II” (funkcjonujące także pod nazwą „APO” - „Advanced Planning Option”).

0
X